Η ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΣΕ ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ
Η στέγαση,
η διατροφή και η περίθαλψη αποτελούν ήδη τις μεγάλες πληγές του πλήθους που
τίθεται ολοταχώς εκτός επίσημης κοινωνίας. Το κράτος, ως εγγυητής της
κοινωνικής αναπαραγωγής, έχει αποχωρήσει απ' το συλλογικό το οποίο ιεραρχούσε
και κανονικοποιούσε, και έχει μεταθέσει τις ευθύνες στον καθένα ατομικά και σ' όλους
μαζί ταυτόχρονα. Έχεις-μπορείς, δεν έχεις-δεν μπορείς, κι αυτό χωρίς καμία
πίστωση. Το συλλογικό έχει μεταφερθεί στην ευθύνη των από τα κάτω, γι' αυτό η
κρίση πέρα από τα αντικαταθλιπτικά και την απελπισία έχει και την όψη της
εξέγερσης.
Ο χαρακτήρας
της εξέγερσης, με βαρόμετρο την κοινωνική απελευθέρωση, προαπεικονίζεται ήδη με
θετικό και αρνητικό πρόσημο. Οι εικόνες από το μέλλον αποτυπώνονται στην
πραγματική ζωή στον Άγιο Παντελεήμονα και στην Πειραϊκή Πατραϊκή, με αρνητικό
πρόσημο. Είναι οι κινήσεις που αναλαμβάνουν να υποκαταστήσουν το κράτος στον
τομέα της τάξης και της ασφάλειας και επεκτείνονται στον τομέα της οικονομίας,
με χαρακτηριστικά συμμορίας.
Όσο η κρίση θα βαθαίνει και τα αδιέξοδα θα
μεγεθύνονται, άλλο τόσο υπάρχει ο κίνδυνος πύκνωσης, διεύρυνσης και σύνδεσης
αυτών των κινήσεων προς την εμφυλιοπολεμική βαρβαρότητα.
Αυτήν την εκδοχή
εξέφρασε πολιτικά η Χρυσή Αυγή, που φάνηκε όχι μόνο στο δις επαναλαμβανόμενο
ποσοστό της, αλλά και στη διασπορά των ψήφων της σ' όλες τις εκλογικές περιφέρειες.
Απ' την άλλη, το θετικό πρόσημο αποτυπώνεται στην πληθώρα οριζόντιων και
αλληλέγγυων κινήσεων που έχουν σχέση με την οικονομία, τη διατροφή, τους
ελεύθερους κοινωνικούς χώρους, την υγεία, τα κοινωνικά αγαθά, το περιβάλλον,
την εργασία, κ.λπ. Είναι οι κινήσεις που κυοφορούν σπερματικά ή ρητά τη μεγάλη
έξοδο απ' τον καπιταλισμό και απ' την νομιμοποιητική ισχύ του κράτους ως
ρυθμιστή της κοινωνικής αναπαραγωγής.
Όσο το
επίσημο κράτος και το πολιτικό προσωπικό του θα χάνει το έδαφος κάτω απ' τα
πόδια του, κι όσο οι φυγόκεντρες κοινωνικές δυνάμεις θα το αποσυντονίζουν, άλλο
τόσο θα συστοιχίζεται με την εκδοχή της βαρβαρότητας, γιατί εκεί έχει και ρόλο
και δομές για να στηρίξουν αυτόν το ρόλο.
Ο
χαρακτήρας της εξέγερσης θέτει ως προϋπόθεση την ήττα της μιας εκδοχής σε βάρος
της άλλης.
ΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ ΩΣ ΜΙΚΡΕΣ ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ
ΑΣΤΙΚΟ ΙΣΤΟ
Μέσα σε
αυτές τις συνθήκες, οι ελεύθεροι κοινωνικοί χώροι μπορούν να αποτελέσουν το
εμπράγματο κυτταρικό παράδειγμα της μικρής αυτόνομης κοινότητας. Είναι μιας
πρώτης τάξεως δυνατότητα για να δημιουργηθούν νέες συνθέσεις πάνω στην υλική
βάση της αναπαραγωγής του κοινωνικού ιστού στην κατεύθυνση του ριζικού
απελευθερωτικού μετασχηματισμού.
Μια τέτοια
κοινότητα, για να μπορέσει να αποτελέσει αναφορά και εστία αντίστασης αλλά και
πρότασης, πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις.
Πρώτο: Πρέπει να
υπάρχει ένα έδαφος, ένας τόπος και μια ακτίνα δράσης πάνω στα οποία μπορεί να
αναπτύξει η κοινότητα τη λειτουργία της. Οι ελεύθεροι κοινωνικοί χώροι έχουν εκ
των πραγμάτων και τα τρία .Το έδαφός τους μπορεί να τελεί υπό κατάληψη, είτε να
είναι με ενοίκιο. Το ζήτημα αυτό δεν είναι αξιακό ούτε αντιφατικό, γιατί αυτό
που προέχει σήμερα είναι η απαλλοτρίωση της απελευθερωτικής χρήσης των κτιρίων
(συνήθως της αχρηστίας τους) μέσα από την οποία δημιουργούνται οι όροι του
ριζικού μετασχηματισμού των κοινωνικών σχέσεων που συναρθρώνονται μέσα σε αυτά.
Δεύτερο: Πρέπει η
κοινότητα να εγγυάται τη σταθερότητα των μέσων (δομές) και των σχέσεων
αναπαραγωγής της. Για να μπορέσουν οι ελεύθεροι κοινωνικοί χώροι να
αναπαραχθούν ως κοινότητα, πρέπει να ξεπεράσουν το πολιτικό και πολιτιστικό
βάρος που τους δημιούργησαν, όχι φυσικά για να το αφυδατώσουν ή να το
καταργήσουν, αλλά για να το επεκτείνουν στον τομέα της παραγωγής, της διάθεσης
προϊόντων και υπηρεσιών, και στις εργασιακές σχέσεις που προκύπτουν μέσα από
αυτήν τη δραστηριότητα.
Η εγγύηση
της σταθερής αναπαραγωγής της κοινότητας απαιτεί, οι ελεύθεροι χώροι να
ενσωματώνουν δομές παραγωγής και διάθεσης προϊόντων/υπηρεσιών. Ανάλογα με το
μέγεθος των κτιρίων, αυτές οι δομές μπορεί να βρίσκονται εντός ή εκτός τους, ή
και εντός και εκτός τους.
Οι
εργασιακές σχέσεις άρρηκτα δεμένες με την οριζοντιότητα, την ισότητα και την
αλληλεγγύη, μπορούν να αναπτύσσονται αναλογικά, συνθετικά και ταυτόχρονα, με
τρεις δυνατούς τρόπους (από όλους μαζί κι από τον καθένα ξεχωριστά): α) μέσω
της αμοιβής με χρήμα, β) μέσω της ανταλλαγής με είδος, γ) μέσω της προσφοράς.
Το χρήμα
μπορεί να είναι εναλλακτικό νόμισμα, μονάδα σε τράπεζα χρόνου ή ευρώ. Η αμοιβή
θα πρέπει να ορίζεται από ένα κατώτατο κι από ένα ανώτατο όριο, κάθε φορά το
ίδιο για όλους. Από τη μια, για να έχει ένα στοιχειώδες νόημα η δομή, κι από
την άλλη, για να μην αποκτά το μοναδικό νόημα η συμμετοχή στις δομές της
κοινότητας. Πρέπει να αποτιμάται και να αυτορρυθμίζεται διορθωτικά, όποτε είναι
αναγκαίο, το όριο της κόκκινης γραμμής, πέρα από το οποίο αρχίζει η συσσώρευση
που μπορεί να διαλύσει την ουσία της αυτόνομης κοινότητας.
Οι
ελεύθεροι κοινωνικοί χώροι (ε.κ.χ.), ως κοινός τόπος συνάντησης, διαβούλευσης
και ύπαρξης των δομών της κοινότητας, ανοίγουν νέους δρόμους και νέους τρόπους
για τα ζητήματα που τις αφορούν. Η συνάρθρωσή τους, οριζόντια και
αμεσοδημοκρατικά, συναρθρώνει ταυτόχρονα πολλά διαφορετικά ζητήματα και δημιουργεί
προϋποθέσεις και απαιτήσεις πιο ολοκληρωμένων λύσεων απ' ό,τι μπορούν να
επιλύσουν οι κολεκτίβες που γνωρίζαμε μέχρι τώρα. Όσο οι χώροι αυτοί θα
πλαισιώνονται με νέες δομές, άλλο τόσο θα είναι αναγκαία η έξοδος από το έδαφος
του κτιρίου και για άλλα εγχειρήματα, προκειμένου να καλυφθούν περισσότερες
ανάγκες, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα μεγαλύτερο πλέγμα δικτύωσης και
ασφάλειας. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα άτομα που συμμετέχουν στις δομές αυτές θα
έχουν περισσότερα χρήματα, αλλά ότι θα έχουν μεγαλύτερη και ελεύθερη πρόσβαση
σε περισσότερα αγαθά και υπηρεσίες.
Τέλος οι
ε.κ.χ., ως κοινότητες, χρειάζονται ένα τουλάχιστον προϊόν-υπηρεσία εκκίνησης
και μια αντίστοιχη δομή. Θα μπορούσε οποιαδήποτε εργασία κι οποιοδήποτε
προϊόν/υπηρεσία να αποτελέσει τη βάση απασχόλησης μέσα στην αντίστοιχη δομή,
έστω κι αν πληρούνται οι όροι της εργασιακής ισότητας, οριζοντιότητας και
αλληλεγγύης; Ασφαλώς όχι. Γιατί τότε τι θα μας εμπόδιζε να κάνουμε μια δομή
μπράβων ή μια δομή παραγωγής φυτοφαρμάκων; Οι δομές εκκίνησης αλλά και
ανάπτυξης της κοινότητας οφείλουν να απαντήσουν σε πραγματικές κοινωνικές
ανάγκες, να ξαναθέσουν τα όρια μεταξύ αληθινού και ψεύτικου, κοινωνικά ωφέλιμου
και κοινωνικά επιζήμιου. Κάποια προϊόντα μπορούν να ενταχθούν άμεσα στο
απελευθερωτικό σχέδιο παραγωγής, και κάποια απαιτούν ένα σχέδιο μετάβασης(π.χ.
παραδοσιακοί σπόροι και τοξικό έδαφος).
Γι' αυτό,
μια αυτόνομη κοινότητα αν θέλει να κρατήσει το νόημά της, δεν ασχολείται με το
πώς τα προϊόντα των δομών της θα μπουν ανταγωνιστικά στην αγορά, όσο αυτή
υπάρχει, σαν έξυπνος επιχειρηματίας, αλλά πώς θα ανταποκριθεί στις πραγματικές
ανάγκες των ανθρώπων. Αυτές οι ανάγκες έχουν ένα όνομα: επιστροφή στα βασικά,
όχι ως τιμωρία αλλά ως επιλογή, για μια λιτή και αξιοπρεπή ζωή, μια ζωή δηλαδή
που αξίζει να την ζεις.
Τρίτο: Οι δομές
της κοινότητας πρέπει να ορίσουν τους κανόνες και τους όρους συμμετοχής στην
αναπαραγωγή της. Μαζί με με το αμεσοδημοκρατικό πλαίσιο, την οριζοντιότητα, την
ισότητα, την αλληλεγγύη, την κυκλικότητα, την ανακλητότητα, τη συμμετοχή όλων
στις αποφάσεις και στην εφαρμογή τους από όλους, πάντα και πριν από αυτά
μπαίνει το ζήτημα ποιος αποφασίζει. Μπαίνει δηλαδή πάντα το ερώτημα ποιος είναι
μέλος, ή για την ακρίβεια μέρος (όρος που εκφράζει αυτό που λέμε συλλογικό
άτομο), των δομών, ποιος δεν είναι ή ποιος παύει να είναι. Αυτό δεν μπορεί να
κωδικοποιηθεί, γιατί η σχέση σε μια αυτόνομη κοινότητα δεν είναι στατική αλλά
δυναμική.
Ταυτόχρονα
δεν μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε, ή, πράγμα που είναι το ίδιο, κανένας. Με
τους ε.κ.χ. υπάρχει μια πραγματικότητα στην οποία η κοινότητα δεν μπορεί παρά
να στηριχτεί. Με άλλα λόγια, μέρος των δομών της κοινότητας δεν μπορεί παρά να
είναι αυτός που είναι μέρος των ε.κ.χ. Αυτό, όπως ξέρουμε, αποτυπώνεται στις
κοινές υποχρεώσεις του χώρου, στις δραστηριότητες, στις βάρδιες, στη φροντίδα,
στην τήρηση του πλαισίου (ρατσισμός, κόμματα, σεξισμός, κλοπές, άσκηση βίας,
κ.λπ.) και φυσικά στις συνελεύσεις. Συνεπώς, οι ε.κ.χ. δίνουν το στίγμα του
ποιος είναι, ποιος δεν είναι και ποιος παύει να είναι μέρος των δομών της
κοινότητας.
Τέταρτο: Η
αυτόνομη κοινότητα πρέπει να θέσει τα όρια της ανάπτυξής της. Οι ελεύθεροι
κοινωνικοί χώροι πρέπει να παίρνουνε πάντα υπόψη τους τα όρια της ανάπτυξής
τους, ή, όπως ειπώθηκε στην αρχή, τα όρια της ακτίνας δράσης τους. Ο κίνδυνος
της ασφυξίας των δομών και της συγκέντρωσης είναι το ίδιο, αν όχι περισσότερο,
επικίνδυνος, από την ατροφία ή τη μη συμμετοχή σε αυτές. Η αυτόνομη κοινότητα
πρέπει να είναι μικρή για να μπορεί να λειτουργήσει, πράγμα που σημαίνει πως
στο βαθμό που οι δομές της αυξάνουν σε συμμετοχή, την ίδια στιγμή ανοίγεται και
το ζήτημα του πολλαπλασιαστικού παραδείγματος. Μπαίνει δηλαδή αμέσως το ζήτημα
της δημιουργίας κι άλλης μικρής αυτόνομης κοινότητας, σε νέο έδαφος, με νέες ή
ανάλογες δομές, και κυρίως με άλλους ανθρώπους. Τα όρια της ανάπτυξης ενός
ε.κ.χ., ως κοινότητα, καθορίζονται από τον ίδιο το χώρο, και εντοπίζονται σε
δυο εκδοχές. Είτε στις δομές υπάρχουν δυσανάλογα πολλοί για την παραγωγή ή τη
διάθεση προϊόντων, είτε υπάρχουν δυσανάλογα πολλοί που ενδιαφέρονται για αυτά
τα προϊόντα των δομών. Στην πρώτη περίπτωση, υπάρχει ο κίνδυνος της κατάρρευσης
των δομών, και στη δεύτερη, ο κίνδυνος της συγκέντρωσης.
Πέμπτο: Η
κοινότητα πρέπει να δημιουργεί συνεχώς στο εσωτερικό της, αλλά κυρίως έξω από
αυτήν, ομόσπονδα δίκτυα αλληλεξάρτησης και αμοιβαιότητας. Η δικτύωση και οι
ομόσπονδες σχέσεις καταργούν το ρόλο του μεσάζοντα και είναι ένας από τους
βασικούς όρους ύπαρξής της. Αλλιώς μετατρέπεται σε νησίδα, σε εγκλεισμό του
νοήματος της κοινότητας, που αργά ή γρήγορα συρρικνώνεται και πεθαίνει.
Από τη
στιγμή που μιλάμε για δομές αναπαραγωγής της κοινότητας, η δικτύωση δεν μπορεί
παρά να γίνεται πάνω σε συγκεκριμένα προϊόντα ή υπηρεσίες, έχοντας ως
προϋπόθεση την εγγύηση, τη συνέπεια, τη διάρκεια, και τη σταθερότητα. Οι
ομόσπονδες σχέσεις των δομών δεν μπορούν να στηριχτούν σε αφηρημένες υποσχέσεις
φιλίας και αλληλεγγύης. Αυτό το βλέπουμε καθαρά στις δομές που ασχολούνται με
τη διατροφή και τη διάθεση προϊόντων του πρωτογενούς τομέα. Η δικτύωση, ανάλογα
με την εγγύτητα των ε.κ.χ., μπορεί να ορίζεται μέσα από συγκεκριμένες δομές και
επιλογές συμπληρωματικής αλληλεξάρτησης και στήριξης, π.χ. ο ένας το αλεύρι, ο
άλλος το ψωμί.
Από κει και
πέρα ανοίγεται μια άλλη διάσταση της δικτύωσης, που προκύπτει από τα στάδια, τη
σύνθεση και την οριζοντιότητα των σχέσεων παραγωγής και διάθεσης προϊόντων.
Ένας μεγάλος οδηγός είναι η διατροφή που ξεκινάει από το χωράφι και καταλήγει
στο πιάτο. Η ποιότητα, η τιμή, ο τρόπος παραγωγής, ο τρόπος διάθεσης, οι
εργασιακές σχέσεις που διέπουν όλο τον κύκλο παραγωγής και κατανάλωσης του
προϊόντος, η άμεση σύνδεση παραγωγού και καταναλωτή, όλα αυτά τα ζητήματα είναι
στο κέντρο της κοινότητας. Είναι μια διαδικασία απελευθέρωσης εδάφους που
ξεκινάει από το χωράφι και καταλήγει στους ε.κ.χ. Οι περιαστικές καλλιέργειες
μπορούν να αποτελέσουν ένα από τα βήματα σύνδεσης της κατειλημμένης γης με τον
αστικό ιστό, στον οποίο ανήκουν συνήθως οι ε.κ.χ.
Το ίδιο μπορεί να γίνει και
σε μεγαλύτερη κλίμακα, με συνεταιρισμούς και μικρούς παραγωγούς, που μπαίνουν σε
αυτό το σχέδιο μετάβασης βήμα-βήμα, απελευθέρωσης της γης από την καταστροφή
του εδάφους και των προϊόντων στο όνομα της αύξησης του κέρδους και της
μέγιστης απόδοσης σε χρήμα με το μικρότερο δυνατό κόστος, και μάλιστα, με
κρατική επιδότηση.
Έκτο: Οι ε.κ.χ.,
ως κοινότητες, πρέπει να παρεμβαίνουν στη δημόσια σφαίρα ως εστίες αντίστασης
και εξόδου ταυτόχρονα. Συνεπώς, θα πρέπει να υπάρχει και ένας οργανωτικός
θεσμός μέσα στον οποίο θα πραγματώνεται ο συντονισμός και η αλληλοστήριξη των
δομών των ε.κ.χ.
Ταυτόχρονα, ως κύτταρα του προτάγματος για έναν ριζικό
κοινωνικό μετασχηματισμό μπορούν να συνδέσουν τις δομές τους με την
πολυκατοικία και τη γειτονιά, ως εμπράγματο παράδειγμα ανατρεπτικού ρήγματος
μέσα στον αστικό ιστό, στον οποίο οι ανάγκες για τα βασικά μονοπωλούνται,
αλλοιώνονται και αλλοτριώνονται από αλυσίδες επιχειρήσεων.
Το κείμενο βασίζεται σε μια
πρώτη συζήτηση που έγινε στο Μικρόπολις και απευθύνεται ως πρόταση προς
όλους τους ελεύθερους κοινωνικούς χώρους
Πηγή: εφημερίδα Δράση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου