Για μια χούφτα καυσόξυλα
του Αλέξανδρου Μαυρογένη
Ανατιμήσεις σε πετρέλαιο και ρεύμα μας γυρίζουν δεκαετίες
πίσω
Αποπνικτική είναι η ατμόσφαιρα στις γειτονιές της Αθήνας, και όχι μόνο,
από τον καπνό που βγαίνει από τις καμινάδες. Στα πάρκα υπάρχουν πεσμένα δέντρα,
ενώ οι παλέτες έξω από τα σούπερ μάρκετ εξαφανίζονται εν ριπή οφθαλμού. Τα
χαρτόκουτα αποτελούν μοναδικό προσάναμμα και τα παλιά έπιπλα που πετιούνται δίπλα
στους κάδους απρόσμενα καυσόξυλα.
Η ακρίβεια στο πετρέλαιο θέρμανσης και η αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΗ δεν έχει αφήσει άλλη λύση σε όσους
θέλουν να ζεσταθούν, από το να καίνε ό,τι βρουν σε φτηνές και ρυπογόνες
ξυλόσομπες. Όμως, στην ατζέντα της κυβέρνησης δεν είναι τα μέτρα που πρέπει να
παρθούν για την εξασφάλιση της θέρμανσης σε κάθε σπίτι, ούτε για την προστασία
των περιαστικών δασών και πάρκων. Μόνη σκέψη των κυβερνητικών εταίρων είναι πώς
θα επιβληθούν ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις στη ΔΕΗ και πώς θα εφαρμοστεί η
πολιτική λιτότητας στο έπακρον.
Τώρα, αν με όλα τούτα την πληρώνει και η υγεία
μας εκτός από την τσέπη μας, είναι μια άλλη ιστορία που δεν φαίνεται να αφορά
τους κυβερνώντες.ΧΩΡΙΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Μαθητευόμενοι φορο-μάγοι παγώνουν τη χώρα
«Η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης έχει μειωθεί κατά 85%. Η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης
σήμερα είναι 1,28 ευρώ ανά λίτρο, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο ήταν
λίγο κάτω από 1 ευρώ. Το επίδομα θέρμανσης είναι εντελώς ανεπαρκές
και δίδεται σε πολύ λίγο κόσμο.» Ο γραμματέας της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών
Ελλάδος, Άγγελος Τούντας, εξηγεί την τεράστια πτώση, η οποία σημειώνεται
σε όλη τη χώρα στην κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης. Όπως επισημαίνει,
ο μόνος τρόπος για να στραφεί η πλειοψηφία των πολιτών ξανά στο πετρέλαιο
θέρμανσης, είναι να μειωθεί σημαντικά ο ειδικός φόρος κατανάλωσης,
ο οποίος για πρώτη φορά φέτος εξισώθηκε κατά 80% με τον αντίστοιχο
φόρο στο πετρέλαιο κίνησης. Η εξίσωση αυτή, η οποία αποφασίστηκε
με σκοπό να πλήξει το λαθρεμπόριο καυσίμων και να αυξήσει τα έσοδα
του κράτους, ανέτρεψε την καθιερωμένη, από το 1992 για λόγους κοινωνικής
δικαιοσύνης, διαφορετική φορολόγηση στο πετρέλαιο θέρμανσης και
κίνησης.
Οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες
Ακόμη, όμως, και αν τα έσοδα του κράτους δεν επηρεαστούν από την κατακόρυφη πτώση της
κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης, η κοινωνική διάσταση του ζητήματος κάθε άλλο παρά μπορεί να αγνοηθεί.
Σε πόλεις της Βορείου Ελλάδος, όπου οι θερμοκρασίες είναι ιδιαίτερα
χαμηλές το χειμώνα, το πρόβλημα της θέρμανσης αποκτά τεράστιες διαστάσεις.
Στην Καστοριά, όπως αναφέρει ο δήμαρχος της πόλης, Εμμανουήλ Χατζησυμεωνίδης,
η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης έχει μειωθεί κατά 80%. «Δεν
μπορεί να αγοράσει ο κόσμος πετρέλαιο. Η ανεργία είναι μεγάλη, τα
εισοδήματα χαμηλά. Τι θα κάνουν οι χαμηλοσυνταξιούχοι και οι άνεργοι;
Θα παγώσουν.» επισημαίνει ο ίδιος.
Το πρόβλημα της θέρμανσης
για την Καστοριά είναι ιδιαίτερα έντονο με δεδομένο ότι και τα 53
σχολεία της πόλης κινδυνεύουν να μην ανοίξουν μετά τις χριστουγεννιάτικες
διακοπές, αν δεν δοθούν τα χρωστούμενα ποσά στους προμηθευτές πετρελαίου.
«Χρωστάμε 150.000 ευρώ. Αν δεν δοθούν τα χρήματα από το υπουργείο Παιδείας,
τα σχολεία δεν μπορούν να ανοίξουν. Οι προμηθευτές απαιτούν άμεση
πληρωμή και τα παιδιά δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο αν δεν εξασφαλιστεί
η θέρμανση.
Οι χαμηλές θερμοκρασίες κάτω και από το μηδέν δεν αφήνουν
άλλο περιθώριο εκτός από το κλείσιμο των σχολείων», τονίζει ο δήμαρχος
της Καστοριάς
Στη Φλώρινα
η κατάσταση είναι το ίδιο δύσκολη, πιθανόν και πιο δραματική από
την πόλη της Καστοριάς. «Το 80-90% των κατοίκων της Φλώρινας έχει αλλάξει
τρόπο θέρμανσης. Έχει καταφύγει είτε σε τζάκια είτε σε ξυλόσομπες,
ακόμη και σε άλλα μέσα θέρμανσης όπως τα πέλετ και το υγραέριο», αναφέρει
ο Στέφανος Μπύρος, πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Φλώρινας. Η τιμή
του πετρελαίου θέρμανσης, όπως επισημαίνει, έχει γίνει απαγορευτική.
Ο ίδιος θεωρεί ότι το επίδομα θέρμανσης δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες
των πολιτών της Φλώρινας. Εξηγεί ότι για τη θέρμανση μιας οικίας 100τμ
απαιτούνται τουλάχιστον 3 τόνοι πετρελαίου, επειδή οι θερμοκρασίες
στην πόλη είναι ιδιαίτερα χαμηλές, κοντά και συνήθως κάτω από μηδέν,
και η διάρκεια του χειμώνα ιδιαίτερα μεγάλη. Επομένως, ακόμη και με
τη χορήγηση του επιδόματος το κόστος της θέρμανσης αναμένεται να
ξεπεράσει τα 3.000 ευρώ.
Ακόμη και με λιγνίτη...
Χαρακτηριστική της αδυναμίας
των Φλωρινιωτών να αγοράσουν πετρέλαιο θέρμανσης είναι και η ανοχή
των αρχών στην παράνομη καύση μέσα στην πόλη οποιουδήποτε άλλου υλικού.
Η απαγόρευση υπάρχει για περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά η οικονομική
δυσχέρεια εξαναγκάζει τους κατοίκους της πόλης να καταφύγουν σε λύσεις
μη φιλικές για το περιβάλλον, όπως η χρησιμοποίηση λιγνίτη για τη
θέρμανσή τους. Οι κάτοικοι της πόλης επίσης αναγκάζονται συχνά να
περιορίζουν τις δραστηριότητες τους σε ένα δωμάτιο αδυνατώντας να
θερμάνουν ολόκληρο το σπίτι. Ο χειμώνας για την πόλη αναμένεται ιδιαίτερα
δύσκολος και όπως επισημαίνει ο Στέφανος Σίμος είναι ευτύχημα ότι
μέχρι τώρα οι θερμοκρασίες για τα δεδομένα της εποχής και της περιοχής
παραμένουν χαμηλές και ο υδράργυρος δεν έχει πέσει πολύ κάτω από
μηδέν.
Ο στόχος
της πολιτείας να καταπολεμήσει την απώλεια εσόδων εξαιτίας του λαθρεμπορίου
καυσίμων ενδεχομένως να επιτευχθεί, αν και για αυτό υπάρχουν σοβαρές
αμφιβολίες. Το βέβαιο είναι ότι η αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης
έχει σημαντικές κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Η αποτελεσματική
όμως θέρμανση των σπιτιών, ο σεβασμός στο περιβάλλον και την ανθρώπινη
υγεία μοιάζουν μάλλον με πολυτέλεια μπροστά στην επίτευξη των δημοσιονομικών
στόχων.
Πηγή:Η εποχή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου