του Γιώργου Ν. Οικονόμου
Το Πολυτεχνείο 1973 συνιστά
πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα πολιτικό γεγονός και ως τέτοιο άφησε
σημαντική παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές, όπως φάνηκε από την πολιτική
δυναμική και τις εντάσεις που δημιουργούσε επί δεκαετίες κάθε χρόνο στην
επέτειο. H κατάληψη-εξέγερση τον Νοέμβριο 1973 έχει τα χαρακτηριστικά ενός
αυτόνομου κινήματος, με πολιτικό περιεχόμενο και πολιτικούς στόχους, ανεξάρτητο
από κόμματα, ηγέτες, ιδεολογίες και γραφειοκρατίες.
Ένας από τους κύριους
στόχους του Πολυτεχνείου 1973 ήταν η Δημοκρατία. Όχι φυσικά κάποια αποκατάσταση
του προηγουμένου διεφθαρμένου και αποτυχημένου κοινοβουλευτισμού ή κάποια
βελτιωμένη εκδοχή του, αλλά ένα πολίτευμα στο οποίο ο δήμος θα είναι ουσιαστικά
κυρίαρχος, θα υπάρχει «λαϊκή κυριαρχία» ή «λαϊκή εξουσία» (χρησιμοποιώ εδώ τους
όρους που υπήρχαν στα συνθήματα των εξεγερμένων και στην Ανακοίνωση της
Συντονιστικής Επιτροπής).
Οι όροι αυτοί δεν είχαν τις σημασίες που έχουν
συνήθως στα κοινοβουλευτικά πολιτεύματα και συντάγματα, και ισοδυναμούν με την
απουσία λαϊκής κυριαρχίας – «όλες οι εξουσίες πηγάζουν από τον λαό και
ασκούνται από τους αντιπροσώπους». Υπήρχε σαφής εκφρασμένη απόρριψη του
προδικτατορικού καθεστώτος, όχι μόνο της μοναρχίας, αλλά και του
κοινοβουλευτικού πολιτεύματος, που είχε καταντήσει έρμαιο των δημαγωγών, του
παρακράτους, του Στρατού και των επεμβάσεων των Ηνωμένων Πολιτειών.
Το
προδικτατορικό καθεστώς για τους συμμετέχοντες σε καμία περίπτωση δεν ήταν
δημοκρατικό, εν αντιθέσει με την κυρίαρχη ιδεολογία της Μεταπολίτευσης ότι με
το τέλος της δικτατορίας το 1974 «αποκαταστάθηκε η δημοκρατία»!
Μία σαφής ένδειξη για την
ιδέα της δημοκρατίας που είχαν κατά νου οι συμμετέχοντες, ή τουλάχιστον η
πλειονότητά τους, ήταν η εσωτερική αυτοοργάνωση και ο αυτοκαθορισμός της
κατάληψης.
Η δυναμική και η λειτουργία της στηριζόταν στην αυτοδιεύθυνση:
συγκρότηση επιτροπών για τη σίτιση, την περιφρούρηση, για τις πρώτες βοήθειες
και το φαρμακείο, τον έρανο κ. ά.
Διαρκείς συνελεύσεις των σχολών, εκλογή
ατόμων για τη συγκρότηση Συντονιστικής Επιτροπής με εικοσιτετράωρη θητεία, η
οποία εκτελούσε τις αποφάσεις των συνελεύσεων και συντόνιζε τον αγώνα.
Το
κυρίαρχο όργανο ήταν οι γενικές συνελεύσεις οι οποίες ελάμβαναν όλες τις
καθοριστικές αποφάσεις για το πολιτικό περιεχόμενο και την πορεία της
κατάληψης. Οι αποφάσεις εκφράζονταν άλλωστε από τα μεγάφωνα, τους πολυγράφους
και τον ραδιοφωνικό σταθμό. Έτσι διασφαλιζόταν η διαφάνεια, η πληροφόρηση, η
βούληση και η θέληση των συμμετεχόντων. Δεν καθοδηγούσε καμία κομματική
οργάνωση, δεν χειραγωγούσε ουδείς «ηγέτης», δεν κινούσε τα νήματα καμία έξωθεν
εξουσία.
Η άμεση δημοκρατία στην πράξη, η αυτονομία ως έμπρακτη πρόταση.
Η πρόταση αυτή είναι ένα το
καινούριο που κομίζει το Πολυτεχνείο στην πολιτική πράξη, συνδεδεμένο με μία
άλλη αντίληψη περί πολιτικής, η οποία συγκαλύπτεται σκοπίμως από τις κυρίαρχες
δυνάμεις του συστήματος (ιδεολογίες, κόμματα, πολιτικούς, ΜΜΕ). Αυτή η έννοια
της πολιτικής στηρίζεται στην ιδέα πως αυτό που δημιουργεί τις ουσιαστικές
αλλαγές και τους θεσμούς είναι το ανθρώπινο πράττειν, το σκεπτόμενο πράττειν
της ανώνυμης συλλογικότητας, χωρίς προκατασκευασμένες οδηγίες, ιδεολογικά
δόγματα και κομματικές συνταγές. Πολιτική δεν είναι η εφαρμογή κάποιας θεωρίας
ούτε η χειραγώγηση των ανθρώπων από κάποιους υποτιθέμενους ειδικούς,
κομματικούς διανοουμένους, επαγγελματίες πολιτικούς και γραφειοκρατικούς
μηχανισμούς.
Η πολιτική είναι υπόθεση της κοινωνίας, των δρώντων υποκειμένων που
βασίζονται στην αυτοοργάνωση, στην αυτόνομη θέλησή τους και δεν εκποιούν την
επιθυμία και τη δύναμη τους στους ολίγους, στα κόμματα, στους «αντιπροσώπους»,
δηλαδή δεν αλλοτριώνονται πολιτικώς.
Η άμεση πολιτική συμμετοχή στις συλλογικές
διαβουλεύσεις και αποφάσεις, λειτουργεί και ως σχολείο αυτοσυνείδησης και
αυτομόρφωσης των πολλών.
Η πολιτική ανακτά έτσι το
γνήσιο νόημά της: την άμεση ενασχόληση με τα κοινά, τη συμμετοχή μαζί με άλλους
σε οριζόντια αντιιεραρχική, αντιγραφειοκρατική δράση. την υπέρβαση της
παραίτησης, της ιδιώτευσης και της ανάθεσης των κοινών σε αντιπροσώπους. Η
δημοκρατική πολιτική συνεπάγεται την άμεση ψυχοσωματική επένδυση στην ενεργό
πολιτική δράση. Ενώ το βασικό χαρακτηριστικό των κομμάτων και του
κοινοβουλευτισμού είναι η λήψη των αποφάσεων από τις γραφειοκρατικές ηγεσίες
«πριν από εμάς για εμάς», η πολιτική που ανέδειξε το Πολυτεχνείο είναι «εμείς
οι ίδιοι για εμάς τους ίδιους», άμεσα, χωρίς μεσολαβητές, «ειδικούς» και
γραφειοκράτες.
Στην αντίληψη αυτή για να υπάρξει οποιαδήποτε ουσιαστική θεσμική
αλλαγή χρειάζεται κοινωνική συλλογική δράση, ρητή και διαυγής, στη μορφή της
και στους στόχους. Χρειάζεται μία πολιτική συλλογικότητα που να αγωνίζεται και
να δρα, έξω (και μη εξαρτώμενη) από κόμματα, εκλογές, κοινοβούλια,
αντιπροσώπους και κράτος.
Οι μεγάλες θεσμικές αλλαγές δεν προήλθαν από αυτούς.
Το πεδίο της πολιτικής δεν βρίσκεται εκεί. Βρίσκεται παντού, είναι η ίδια η
κοινωνία.
πηγή: efimeridadrasi.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου