7/12/10

Ευρωομόλογο: φάρμακο χωρίς θεραπεία!

ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ ΚΑΙ ΙΤΑΛΙΑ!
ΑΡΝΗΤΙΚΗ, Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ! 

   Η σημερινή συνεδρίαση του Eurogroup (Σύνοδος Υπουργών Οικονομικών Χωρών της Ευρωζώνης), αναμένεται ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. 

Από τη μία υπάρχει η έκτακτη παρουσία του Διευθυντή του ΔΝΤ, Ντομινίκ Στρος Καν στις εργασίες της (βλέπε σχετικό ρεπορτάζ της ΙΣΚΡΑ πατώντας εδώ).

Από την άλλη,  προεόρτιο είναι το κοινό άρθρο των Γιούνκερ – Τρεμόντι στο σημερινό φύλλο (6/12) των Financial Times, με το οποίο ζητούν την έκδοση ευρω-ομολόγου. Ο μεν Γιούνκερ έχει διπλή ιδιότητα, ως Πρόεδρος του Eurogroup και Πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου ενώ ο Τρεμόντι είναι Υπουργός Οικονομικών της Ιταλίας, χώρας δηλαδή, η οποία περιμένει τη σειρά της για να υπαχθεί στη μέγγενη της τρόικα. Επομένως, το κοινό τους άρθρο αποτελεί μια παρέμβαση που σίγουρα φέρει ένα ειδικό πολιτικό βάρος.    Στο κοινό τους άρθρο, οι Γιούνκερ – Τρεμόντι προτείνουν την μετεξέλιξη του σημερινού (προσωρινού - μέχρι το 2013) Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), σε έναν Ευρωπαϊκό Οργανισμό Χρέους. Αυτός ο οργανισμός θα έχει δύο σκοπούς: Πρώτον, την έκδοση ποσοστού του δημοσίου χρέους κάθε κράτους μέλους της ΕΕ (όχι μόνο της ΟΝΕ), το οποίο μπορεί να κυμαίνεται από 50%, (για τις χώρες με χαμηλά επιτόκια δανεισμού) έως και 100% (για τις χώρες με απαγορευτικά κόστη δανεισμού). Δεύτερον, ο Οργανισμός αυτός θα μπορεί να ανταλλάζει τα υπάρχοντα κρατικά ομόλογα με ευρωομόλογα, με ένα discount (δηλαδή, έκπτωση από την ονομαστική τιμή τους) για χώρες με προβλήματα αξιοπιστίας.

    Αν και το άρθρο των Γιούνκερ – Τρεμόντι, δεν αποκρυσταλλώνει συγκεκριμένες προτάσεις, εντούτοις δεν αντιστρατεύεται αλλά αντίθετα θεωρεί ως συμπληρωματική τη δημιουργία του μόνιμου μηχανισμού σταθερότητας με τη συμμετοχή ιδιωτών στην αναδιάθρωση του χρέους. Τη δημιουργία, δηλαδή του μηχανισμού που θα δρα ως κηδεμόνας στην αναδιάρθρωση επιβάλλοντας την λήψη σκληρότατων μέτρων λιτότητας και βάρβαρων αναδιαρθρώσεων μετά το 2013. Επίσης, χωρίς να λέγεται ξεκάθαρα, το σχέδιο των Γιούνκερ – Τρεμόντι, θα υποχρεώνει τα κράτη – μέλη να εφαρμόζουν πλήρως τα μονεταριστικά κριτήρια του Συμφώνου Σταθερότητας (και ίσως όχι μόνο αυτά...) προκειμένου να επωφελούνται από τα χαμηλά επιτόκια των ευρωομολόγων.

   Με άλλα λόγια, η πρόταση των Γιούνκερ – Τρεμόντι, δεν αποτελεί ένα εργαλείο ενιαιοποίησης τους δημοσίου δανεισμού των κρατών – μελών της ΕΕ, όπως συμβαίνει πχ με τη νομισματική πολιτική σε επίπεδο Ευρωζώνης. Αντίθετα, η πρόταση αυτή, αποτελεί μια απεγνωσμένη προσπάθεια να διαφυλαχθεί η σταθερότητα του ευρώ από την κρίση χρέους της περιφέρειας επιβάλλοντας παράλληλα εξοντωτικά μέτρα στους ευρωπαϊκούς λαούς.

   Εδώ βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί, πως ακόμα και η έκδοση ενός «πραγματικού» ευρωομολόγου, στα πρότυπα πχ των ομολόγων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης των ΗΠΑ, και πάλι θα αποτελούσε ημίμετρο στο πρόβλημα της κρίσης χρέους των περιφερειακών χωρών της Ευρωζώνης αλλά και της ΕΕ. Και αυτό διότι η ίδια η κρίση χρέους των χωρών της περιφέρειας είναι κατά κύριο λόγο παράγωγη των μακροοικονομικών ανισορροπιών (ελλείμματα τρεχουσών συναλλαγών κλπ) τις οποίες διευρύνει τόσο η δημιουργία της ΟΝΕ όσο και τα θεμέλια πάνω στα οποία στηρίζεται η ίδια η ΕΕ (ενιαία αγορά, πολιτική ανταγωνισμού κλπ).

Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΓΙΟΥΝΚΕΡ - ΤΡΕΜΟΝΤΙ

   Η υποδοχή των προτάσεων Γιούνκερ – Τρεμόντι., ήταν, αρνητική από τη γερμανική πλευρά.

   Η μεν, Καγκελάριος, Α. Μέρκελ, δήλωσε πως η έκδοση ευρωομολόγου προϋποθέτει αλλαγή της Συνθήκης της ΕΕ ενώ παράλληλα θα περιόριζε το στοιχείο του ανταγωνισμού εντός της ΕΕ. Παράλληλα, η Α. Μέρκελ εξέφρασε και την αντίθεσή της στην προοπτική αύξησης των κεφαλαίων του EFSF,για την οποία πιέζει το ΔΝΤ.

   Ο δε Υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, Β. Σόιμπλε, με σημερινή συνέντευξή του επίσης στους Financial Times, απάντησε πως η έκδοση ευρωομολόγου προϋποθέτει την ύπαρξη κοινής δημοσιονομικής πολιτικής. Απαντώντας στην ερώτηση, αν η Γερμανία θα ήταν πρόθυμη να δεχθεί την εκχώρηση της αρμοδιότητας της δημοσιονομικής πολιτικής, ο κ. Σόιμπλε είπε ότι σήμερα το γερμανικό κοινοβούλιο θα αποφάσιζε αρνητικά σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
   Αφήνοντας, όμως, ένα παράθυρο συμφωνίας, ο κ. Σόιμπλε είπε ότι «αν μας δοθούν λίγοι μήνες για να δουλέψουμε σε αυτό το ενδεχόμενο και αν υπάρχει η ελπίδα ότι θα συμφωνήσουν και άλλες χώρες, θα έβλεπα μία ευκαιρία».

   Παρόλα αυτά, ο χρόνος πιέζει τη Γερμανία, είτε να επιβάλει μια λύση η οποία θα εξυπηρετεί τα συμφέροντά της είτε να αποδεχθεί κάποια άλλη λύση για τη σωτηρία του ευρώ, η οποία θα εξυπηρετεί και άλλα ιμπεριαλιστικά συμφέροντα. Και αυτό γιατί η αστάθεια της Ευρωζώνης επηρεάζει το κόστος δανεισμού της. Πλέον το επιτόκιο του 10ετούς γερμανικού ομολόγου φτάνει το 2,85% ενώ το επιτόκιο του αντίστοιχου ομολόγου των ΗΠΑ το 2,95%. Αυτό μάλιστα, τη στιγμή που η Γερμανία έχει υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (3,5% αντί 2,7%) και πολύ χαμηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα (3,75% αντί 9% του ΑΕΠ)....

Προς πληρέσετρη ενημέρωση των αναγνωστών της ΙΣΚΡΑ, παραθέτουμε το πλήρες κείμενο της μετάφρασης του άρθρου των Γιούνκερ - Τρεμόντι, όπως δημοσιεύτηκε στη δικτυακή πύλη euro2day.gr.

Γιούνκερ - Τρεμόντι: Χρειαζόμαστε τα ευρωομόλογα

των Jean-Claude Juncker & Giulio Tremonti

   Παρά τις πρόσφατες αποφάσεις των δημοσιονομικών και νομισματικών αρχών, οι αγορές του κρατικού χρέους εξακολουθούν να δέχονται αρκετή πίεση. H Ευρώπη μπορεί να αρθρώσει ισχυρή και συστημική απάντηση στην κρίση, προκειμένου να στείλει ξεκάθαρο μήνυμα στις παγκόσμιες αγορές και στους Ευρωπαίους πολίτες τόσο για την πολιτική μας προσήλωση στην οικονομική και νομισματική ένωση όσο και για το μη αναστρέψιμο του ευρώ. 

     Αυτό μπορεί να κατορθωθεί μέσω της έκδοσης ευρωομολόγων, τα οποία θα εκδοθούν από το European Debt Agency, τον διάδοχο του σημερινού Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (European Financial Stability Facility). Ο χρόνος έχει σημασία. Το ευρωπαϊκό συμβούλιο θα μπορούσε ακόμη και μέσα στον μήνα να αποφασίσει τη δημιουργία μιας τέτοιας υπηρεσίας με εντολή το ποσό των εν κυκλοφορία τίτλων να φτάσει σταδιακά να είναι αντίστοιχο του 40% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και καθενός από τα κράτη-μέλη.

   Αυτό θα δημιουργούσε το απαραίτητο μέγεθος ώστε να καταστεί η σημαντικότερη αγορά χρέους στην Ευρώπη, φτάνοντας προοδευτικά σε επίπεδα ρευστότητας που θα συγκρίνονται με εκείνα των αμερικανικών τίτλων. Αλλά για να εξασφαλιστεί ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί, πρέπει να προηγηθούν δύο ακόμη στάδια: Πρώτον, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Χρέους θα πρέπει να χρηματοδοτήσει περίπου έως το 50% των εκδόσεων από κράτη-μέλη της Ε.Ε., προκειμένου να δημιουργηθεί μια αγορά με βάθος και ρευστότητα. Μάλιστα, σε εξαιρετικές περιπτώσεις μελών που δεν έχουν πρόσβαση στις αγορές χρέους, ποσοστό έως το 100% της χρηματοδότησης θα μπορούσε να προέλθει από εκεί. Δεύτερον, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Χρέους θα μπορούσε να αποτελέσει τον «διακόπτη» αλλαγής από το υπάρχον εθνικό χρέος στα E- bonds.

   Η τιμή μετατροπής θα είναι στο άρτιο, αλλά η αλλαγή θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μέσω discount option - το οποίο discount είναι πιθανό να είναι αυξάνεται όσο μεγαλύτερη είναι η πίεση από τις αγορές την οποία υφίσταται ένα ομόλογο. Γνωρίζοντας εκ των προτέρων την εξέλιξη τέτοιων spreads, τα κράτη-μέλη θα έχουν ένα ισχυρό κίνητρο για να μειώσουν τα ελλείμματά τους. Τα ευρωομόλογα θα σταματήσουν την αναστάτωση στις αγορές κρατικών ομολόγων και τις αρνητικές διαχύσεις στις εθνικές αγορές. 

   Λόγω της απουσίας καλώς οργανωμένων δευτερευουσών αγορών, οι επενδυτές κουράστηκαν να είναι αναγκασμένοι να διακρατούν τα ομόλογά τους έως την ωρίμαση και γι' αυτό ζητούν αυξημένες τιμές όταν ασφαλίζουν αρχικές εκδόσεις. Έως τώρα η Ε.Ε. έχει αντιμετωπίσει το πρόβλημα με ad hoc τρόπο, εκδίδοντας ομόλογα για λογαριασμό κρατών-μελών μόνο όταν η πρόσβασή τους στις αγορές έχει σοβαρά διαταραχθεί. Αυτήν την εβδομάδα η ΕΚΤ ανέλαβε νέες πρωτοβουλίες για να σταθεροποιήσει τη δευτερογενή αγορά. Στην περίπτωση μιας και μόνο ευρωπαϊκής αγοράς οι διαταραχές της πρωτογενούς αγοράς δεν θα υπήρχαν και έτσι θα μειωνόταν η αναγκαιότητα για επείγουσες παρεμβάσεις στη δευτερογενή αγορά.

   Μια νέα αγορά θα διασφαλίσει επίσης ότι οι ιδιώτες κάτοχοι ομολόγων φέρουν το βάρος και την ευθύνη των επενδυτικών τους αποφάσεων. Με τον τρόπο αυτόν, η προοπτική των ευρωομολόγων ταιριάζει με τις πρόσφατες αποφάσεις, οι οποίες σκοπεύουν αφενός να υπάρχει και αφετέρου να είναι διαφανής ένας διαρκής μηχανισμός αντιμετώπισης της αναδιάρθρωσης χρέους.

   Έτσι θα βοηθηθεί η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, επιτρέποντας στις αγορές να επιδείξουν τις ζημίες τους αλλά και την πειθαρχία τους - κάτι το οποίο δίνει εμπιστοσύνη στις αγορές. Το να μπορέσουν οι επενδυτές να ανταλλάξουν εθνικά ομόλογα με ευρωομόλογα -που θα μπορούσαν να έχουν υψηλότερο status ως εγγύηση για την ΕΚΤ- θα βοηθήσει να γίνει κάτι τέτοιο. Τα ομόλογα χωρών με πιο αδύναμη οικονομία θα μετατραπούν με discount - κάτι που σημαίνει ότι, αν και οι τράπεζες και οι λοιποί κάτοχοι θα υποστούν άμεσα τις σχετικές απώλειες, θα εξασφαλιστούν η διαφάνεια και η επάρκεια κεφαλαίων.

   Μια αγορά ευρωπαϊκών ομολόγων θα βοηθήσει επιπλέον τα κράτη-μέλη στη δυσκολία χωρίς να αφήνει χώρο για ηθικά διλήμματα. Οι κυβερνήσεις θα έχουν πρόσβαση σε επαρκή κεφάλαια με το επιτόκιο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Χρέους, ώστε να τακτοποιήσουν τα δημόσια οικονομικά τους χωρίς να είναι εκτεθειμένες σε βραχυπρόθεσμες κερδοσκοπικές επιθέσεις. Αυτό θα τις υποχρεώσει σε πλήρη τήρηση των υποχρεώσεών τους, ενώ θα θέλουν να αποφύγουν τα υπερβολικά επιτόκια δανεισμού που δεν καλύπτονται από τα ευρωομόλογα. Τα οφέλη από τη φθηνότερη και πιο ασφαλή χρηματοδότηση θα είναι σημαντικά.

   Ρευστότητα από όλο τον κόσμο θα κατευθυνθεί προς τα ευρωπαϊκά ομόλογα. Αυτό δεν θα προστατεύσει μόνο τις χώρες από την κερδοσκοπία, αλλά θα βοηθήσει και στη διατήρηση του υπάρχοντος κεφαλαίου και στην προσέλκυση νέων εισροών στην Ευρώπη. Ακόμα, θα προαγάγει την ενοποίηση των ευρωπαϊκών οικονομικών αγορών ωφελώντας τις επενδύσεις και συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη.

   Τελικά και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι κερδισμένη. Κέρδη από μετατροπές θα προκύψουν μειώνοντας το επιτόκιο του ευρωομολόγου. Ως αποτέλεσμα, οι Ευρωπαίοι φορολογούμενοι και όσα από τα κράτη-μέλη δέχονται προς το παρόν επίθεση δεν θα χρειαστεί να πληρώσουν τον λογαριασμό. Όλα αυτά τα οφέλη, μάλιστα, θα επεκταθούν και στα μέλη που δεν ανήκουν στην ευρωζώνη.

   Πιστεύουμε ότι η πρόταση αυτή αποτελεί μια ισχυρή, αξιόπιστη και έγκαιρη απάντηση στη συνεχιζόμενη κρίση κρατικού χρέους. Θα προικοδοτήσει την Ε.Ε. με ισχυρό πλαίσιο που όχι μόνο θα έχει διευθετήσει την κρίση, αλλά θα έχει συμβάλει και στην αποτροπή μελλοντικών κρίσεων μέσα από τη δημοσιονομική πειθαρχία, την υποστηριζόμενη οικονομική ανάπτυξη και το βάθεμα της ευρωπαϊκής ενοποίησης.

Πηγή: iskra.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου