10/3/13

Αεροδρόμια: Το "πακετάρισμα" και οι Μνηστήρες


της Μάρως Τσαντήλα

Στον έλεγχο ιδιωτών θα περάσουν από το επόμενο έτος τουλάχιστον 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία πρόκειται να αποκρατικοποιηθούν με τους διαγωνισμούς που θα βγάλει στον «αέρα» μέσα στον μήνα το ΤΑΙΠΕΔ.

Όλα τα αεροδρόμια στο σφυρί... 

Ο αριθμός των αεροδρομίων που θα δοθούν σε ιδιώτες δυνητικά μπορεί να φτάσει έως τα 21, καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης και το ΤΑΙΠΕΔ θα δώσουν στους υποψήφιους επενδυτές τη δυνατότητα να επιλέξουν, αν θέλουν, να προσθέσουν στην ομάδα που θα διαχειριστούν και κάποια μικρότερα αεροδρόμια.

Μετά την ολοκλήρωση των διαγωνισμών που αναμένεται σε 1 - 1,5 χρόνο οι ιδιώτες επενδυτές θα έχουν υπό τον έλεγχό τους συντριπτικό ποσοστό του εισερχόμενου τουρισμού, αφού μέσω των αεροδρομίων που ιδιωτικοποιούνται εισέρχεται στη χώρα ο κύριος όγκος της τουριστικής κίνησης.

Οι δύο ομάδες

Στην
1η ομάδα: Εντάσσονται τα αεροδρόμια του Ιονίου και της ηπειρωτικής χώρας τα οποία το 2011 διακίνησαν 9,3 εκατομμύρια επιβάτες. Πρόκειται για τους αερολιμένες σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά, Άκτιο, Καβάλα, Χανιά. Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της ομάδας είναι της Θεσσαλονίκης, μέσω του οποίου το 2011 διακινήθηκαν περίπου 4 εκατομμύρια επιβάτες. Επίσης κίνηση που προσεγγίζει τα 2 εκατομμύρια επιβάτες το έτος, κυρίως από το εξωτερικό, έχουν τα αεροδρόμια Κέρκυρας και Χανίων, ενώ το 1 εκατομμύριο επιβάτες προσεγγίζει το αεροδρόμιο της Ζακύνθου.


Η 2η ομάδα: Απαρτίζεται από τα αεροδρόμια Δωδεκανήσων – Κυκλάδων και Αιγαίου με συνολική κίνηση 8,3 εκατομμύρια επιβάτες το 2011. Την ομάδα αποτελούν τα αεροδρόμια σε: Σκιάθο, Σάμο, Μυτιλήνη, Μύκονο, Σαντορίνη, Κω, Ρόδο. Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της ομάδας είναι αυτό της Ρόδου με κίνηση άνω των 4 εκατομμυρίων επιβατών το 2011. Το αεροδρόμιο της Κω προσεγγίζει τα 2 εκατομμύρια επιβάτες, ακολουθεί ο αερολιμένας της Σαντορίνης με περίπου 800.000 επιβάτες, ενώ μικρότερες είναι οι επιδόσεις των υπολοίπων.

Επιπλέον οι επενδυτές θα μπορούν να επιλέξουν και την ένταξη επιπλέον αεροδρομίων στην ομάδα τους. Ειδικότερα στην πρώτη ομάδα μπορούν να προστεθούν τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου και Καλαμάτα ενώ στην δεύτερη ομάδα ο επενδυτής μπορεί να επιλέξει, εφόσον το επιθυμεί, τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου και Λήμνου. Επίσης αν υπάρξει ενδιαφέρον προς παραχώρηση τίθεται και το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, χωρίς όμως να συνδέεται με κάποια ομάδα.

Σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον

Ενδιαφέρον από επενδυτές υπάρχει ήδη όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Εμίρης. Για τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια έχουν ενδιαφερθεί κατά καιρούς η Vinci, η οποία κέρδισε τον πρόσφατο διαγωνισμό για τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας, η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φραγκφούρτης, γερμανική, Fraport, ο όμιλος Corporacion America, που διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια, ενώ «παρών» δηλώνει και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.

Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει μακράν τις ακριβότερες χρεώσεις στην περιοχή συγκρινόμενο με αεροδρόμια της περιοχής σε: Σκόπια, Τουρκία, Κύπρο, Τυνησία, Μάλτα και Αίγυπτο.

Πάντως εκείνο που επισημάνθηκε με έμφαση κατά την παρουσίαση του σχεδίου αποκρατικοποίησης είναι ότι το χαμηλό επίπεδο των χρεώσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια δεν οδήγησε τελικώς στην προσδοκώμενη αύξηση της κίνησης σε αυτά.

Πρωτιά στις πωλήσεις του κράτους έχει η Κέρκυρα. Μετά τον Ερημίτη σειρά έχει το αεροδρόμιο «Ι. Καποδίστριας» εντός του επόμενου έτους...

πηγή: 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου