Η κυβέρνηση αποπειράθηκε τον Σεπτέμβριο μια νέα
εφαρμογή του μέτρου της διαθεσιμότητας σε πολλούς κλάδους του δημοσίου. Όσον
αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση 1349 εργαζόμενοι από 8 πανεπιστήμια
επιδιώκεται να μπουν στον προθάλαμο της ανεργίας.
Απέναντι σε αυτή την ενέργεια
που είναι κομμάτι της συνολικότερης επίθεσης του κεφαλαίου και του κράτους του
στον κόσμο της εργασίας οι εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια έχουν ξεκινήσει εδώ και
περίπου 6 εβδομάδες μια μαχητική απεργία διαρκείας.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι
στα περισσότερα ιδρύματα διαπιστώνεται έλλειψη διοικητικού προσωπικού και όχι
πλεόνασμα, φαίνεται ότι οι απολύσεις αυτές δείχνουν το δρόμο για την περαιτέρω
προώθηση των επισφαλών σχέσεων εκμετάλλευσης όπως είναι οι εργολαβίες που όλοι
γνωρίζουμε τις σχέσεις και τους όρους με τους οποίους αυτές λειτουργούν
(εργοδοτική ασυδοσία-τρομοκρατία, χαμηλοί μισθοί, παράνομες απολύσεις κλπ).
Το
κράτος προσπαθεί να αποποιηθεί ένα μεγάλο κομμάτι των χρηματοδοτικών
υποχρεώσεών του, να προωθήσει τη μετακύλιση του κόστους εκπαίδευσης της
εργασιακής δύναμης στους φοιτητές και και να εξασφαλίσει φράγκα για τους
ιδιώτες εργολάβους που θα αναλάβουν μεγάλο μέρος των διοικητικών λειτουργιών
των πανεπιστημίων. Έτσι όπως ήδη έχει γίνει στον τομέα καθαρισμού, έτσι όπως
λειτουργούν οι γραμματείες και άλλες διοικητικές λειτουργίες του Α.Π.Θ. και
έτσι όπως μεθοδεύεται το τελευταίο διάστημα στον τομέα της φύλαξης.
Γίνεται ξεκάθαρο πια, ότι το πανεπιστήμιο είναι ένας
ακόμα εργασιακός χώρος που υφίσταται συρρίκνωση, με ό,τι βαρβαρότητα αυτό συνεπάγεται. Μια απ’ τις
βασικές του λειτουργίες, η αναπαραγωγή/κατανομή και πειθάρχηση εργατικού
δυναμικού μέσω της διδασκαλίας, των εργαστηρίων κλπ βασίζεται με τη σειρά της
σε φιγούρες ξεκάθαρα εργατικές. Το προσωπικό των πανεπιστημίων είτε μιλάμε για
την γραμματειακή υποστήριξη, είτε για συντηρητές οργάνων, είτε για φύλακες,
είτε για καθαρίστριες, είτε για βιβλιοθηκάριους, είτε για μάγειρες και
λαντζέρηδες στις λέσχες, είτε για εργαστηριακό προσωπικό, είναι τόσο απαραίτητο
όσο και αφανές και υποτιμημένο σε σχέση με τις φιγούρες των καθηγητών.
Εδώ και χρόνια οι μεταρρυθμίσεις της τριτοβάθμιας
εκπαίδευσης αποτελούν κεντρικό ζήτημα συζήτησης στην καπιταλιστική δημόσια
σφαίρα. Τον τελευταίο καιρό όμως έχει γίνει ξεκάθαρη η τάση της σταδιακής
ιδιωτικοποίησης των πανεπιστημίων όχι με την έννοια της πλήρους απόσυρσης του
κράτους, που είναι άλλωστε αδύνατη, αλλά με την έννοια της λειτουργίας τους
βάσει ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων αποδοτικότητας και κόστους. Το νέο
πανεπιστήμιο-επιχείρηση επιτίθεται στον κοινωνικό μισθό μετακυλίοντας το κόστος
αναπαραγωγής των φοιτητών στις πλάτες τους (μη παροχή συγγραμμάτων, σίτισης,
στέγασης, εισαγωγή διδάκτρων) προωθεί την πειθάρχηση των φοιτητών (με μαθήματα
αλυσίδες, διαγραφές και εντατικοποίηση στα προγράμματα σπουδών) έχοντας ως
τελικό στόχο τη δημιουργία ενός ευέλικτου, πειθαρχημένου, εξατομικευμένου και
υποτιμημένου εργατικού δυναμικού.
Οι πανεπιστημιακοί χώροι μετατρέπονται σε
αποστειρωμένα επιτηρούμενα πεδία, έτσι ώστε οποιαδήποτε δραστηριότητα δεν
εναρμονίζεται με τα αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια να είναι καταδικαστέα και
απαγορευμένη. Πάνω στις πλάτες των εργαζομένων και των φοιτητών, πάσης φύσεως
αφεντικά, managers και εργολάβοι βγαίνουν κερδισμένοι, όντας έτοιμοι να
εκμεταλλευτούν την ευκαιρία που τους δίνεται για να εγκαθιδρύσουν κερδοφόρα
μαγαζιά μέσα στους πανεπιστημιακούς χώρους. Μαζί τους φυσικά, οι μεγαλοκαθηγητάδες-εργοδότες
που πλουτίζουν εδώ και χρόνια απ’ τα ερευνητικά προγράμματα, εκμεταλλευόμενοι
την φθηνή ή απλήρωτη εργασία μεταπτυχιακών φοιτητών.
Σε μια περίοδο βίαιης απαξίωσης της εργασιακής μας
δύναμης, διαμορφώνεται μια κατάσταση διαρκούς έκτακτης ανάγκης. Το κράτος
εμφανίζεται ως εγγυητής της νομιμότητας και της ασφάλειας ταυτόχρονα με την
ενιαία πολιτική απαξίωσης που ακολουθεί, με σειρά αντιδραστικών μέτρων,
απολύσεις, μειώσεις μισθών, αντιμεταναστευτική πολιτική (εγκλεισμοί χιλιάδων
μεταναστών στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, πογκρόμ «Ξένιος Δίας»), γενικευμένη
καταστολή κοινωνικών αγώνων με επιθέσεις σε καταλήψεις και αυτοοργανωμένους
χώρους, συλλήψεις και τρομοκρατία.
Απέναντι στις προσπάθειες καταστολής, τρομοκράτησης
και διαίρεσης των απεργών είτε με «πληροφορίες» για εισαγγελικές παρεμβάσεις,
είτε μέσω της ατομικής διαδικτυακής υποβολής στοιχείων, προκειμένου να
παραδοθούν οι λίστες με τα ονόματα στους φορείς του υπουργείου, είτε μέσω των
παραινέσεων των πρυτάνεων για απεργία με ανοιχτές τις σχολές, οι απεργοί
απαντούν μαχητικά με μαζικότερες και δυναμικότερες περιφρουρήσεις των
πανεπιστημιακών χώρων παράλληλα με τις αποφάσεις για συνέχιση της απεργίας.
Εργαζόμενες/οι,
Φοιτήτριες/ες από ΕΚΠΑ και ΕΜΠ // Στέκια
και συλλογικότητες από τα
ανατολικά
Πηγή: Κείμενο που μοιράστηκε στη διαδήλωση
αλληλεγγύης στους απεργούς ΑΕΙ-ΤΕΙ
στου Ζωγράφου, την Τετάρτη 23/10
Και...
«Σκέφτομαι
ότι δεν ήξερα μέχρι τώρα τι θα πει αγώνας. Βλέπετε, έτυχε να είμαι σε μια γενιά
που επί της ουσίας δεν είχε χρειαστεί να παλέψω αληθινά για κάτι. Μερικές
καταλήψεις στο σχολείο και αυτό μου έφτανε-μέχρι εκεί. Άλλωστε φοβόμουν γιατί,
όπως μου έλεγε η μάνα μου, «που να τρέχεις τώρα, κάτσε σπίτι μη σε βρει και
καμιά αδέσποτη». Κι εγώ βασικά καθόμουν… και φοβόμουν τους αγώνες για να μη με
βρει καμιά αδέσποτη. Όσο για τα φοιτητικά χρόνια, δεν το συζητώ… μόνο να βγαίνω
έξω με παρέες και να διασκεδάζω… πού χρόνος για αγώνες και σκοτούρες…
Μετά, ξεκίνησε η δουλειά και πάλι δεν έτυχε ή δε χρειάστηκε –πείτε το όπως θέλετε- να αγωνιστώ για κάτι. Διεκδικήσεις καθημερινές που τις έκαναν άλλοι για μένα, δε χρειαζόμουν άλλωστε, κάποιος άλλος έτρεχε κι εγώ μάθαινα το αποτέλεσμα. Ήταν καλό; Χαιρόμουν. Ήταν κακό; «ε, τι να κάνουμε συμβαίνουν κι αυτά». Κι έτσι συνέχιζα να υπάρχω. Είχα τη δουλειά μου, μια χαρά ήμουν… Δε χρειαζόταν να φοβάμαι για κάτι… Δουλειά και ρουτίνα και «έχει ο Θεός»… Εξάλλου, το ρητό της μάνας μου πάντα αντηχούσε μες στ’ αυτιά μου… Πού να τρέχω τώρα… Άσε να μη με βρει και η αδέσποτη…
Και μετά, ξεκίνησε η απεργία μας….
Όταν ξεκινήσαμε φοβήθηκα πολύ. Έλεγα ότι δε θα αντέξω-δε θα αντέξουμε, το πολύ δέκα μέρες και μετά θα λυγίσουμε, θα μας τσακίσουν. Άλλωστε, ποιοι είμαστε εμείς να πάμε κόντρα σε μια πολιτική, τόσοι το προσπάθησαν και έφαγαν τα μούτρα τους. Αφήστε που φοβόμουν μη με βρει η ρημάδα η αδέσποτη…
Κι ύστερα είδα ότι μέρα με τη μέρα, ο φόβος έφευγε...
Ίσως και
γιατί κατέβαινα σχεδόν κάθε μέρα στις δράσεις. Πότε περιφρούρηση, πότε πορεία,
πότε συνέλευση. Σιγά-σιγά έπαιρνα δύναμη. Από τους συναδέλφους που έβρισκα κάθε
μέρα και μιλούσαμε. Κι ας μην ήταν οι συζητήσεις μας πάντα ευχάριστες, κι ας μη
μας γέμιζαν με αισιοδοξία. Ήμασταν εκεί όμως και μιλούσαμε. Αναλύαμε και
ανταλλάσαμε απόψεις, ο καθένας έβλεπε την οπτική του άλλου και διαμορφώναμε την
άποψή μας. Μέρα – μέρα το πηγαίναμε. Γιατί ο αγώνας μας είναι δίκαιος κι αυτό
το παραδέχονται όλοι. Κόντρα το υπουργείο; Κόντρα κι εμείς. Όχι όμως από
πείσμα. Με επιχειρήματα. Με μεθοδευμένες κινήσεις. Κι ας μη συμφωνούσαμε πάντα
όλοι με όλα. Αλλά ήμασταν εκεί. Και στηρίζαμε. Και οι μέρες περνούσαν… κι εμείς
ήμασταν εκεί…
Κι ο φόβος έφευγε σιγά-σιγά… Ύστερα, έβλεπα και πολλούς από τους Καθηγητές μας. Να είναι εκεί. Πραγματικά. Δεν το πίστευα στην αρχή. Να έρχονται για να μας δώσουν κουράγιο. Ίσως όχι όλοι, όχι πάντα. Αλλά τελικά είχαμε εκεί μαζί μας πιο πολλούς απ’ όσους νομίζαμε ή περιμέναμε. Και βλέπαμε και τις ενέργειες που έκαναν να μας στηρίξουν, κείμενα, αποφάσεις, συνελεύσεις, απεργίες κι αυτοί μαζί μας…
Υπήρχαν
πολλοί μαζί μας τελικά. Και πολλοί από τους φοιτητές μας, κι αυτοί εκεί,
ατέλειωτες ώρες μαζί μας στις περιφρουρήσεις, με αποφάσεις από συνελεύσεις, με
τη φωνή τους και τη δύναμή τους μας έδιναν κουράγιο. Και υπήρχαν και πολλοί
περισσότεροι που δεν τους είδαμε ποτέ, που όμως διαβάζαμε απόψεις τους
ενθαρρυντικές στο διαδίκτυο. Και ο κόσμος ο καθημερινός, που βρίσκαμε στο
δρόμο, όλοι είχαν να πουν μια καλή κουβέντα, ελάχιστες οι αντιρρήσεις που με τη
συζήτηση κάμπτονταν, όταν λέγαμε την αλήθεια της κατάστασης. Ίσως δε χρειαζόταν
πια να φοβάμαι τόσο πολύ…
Και μετά ήρθε η είδηση για την υποβολή της πλατφόρμας. Και άρχισαν να διαρρέουν νούμερα για το πόσοι έχουν ήδη υποβάλλει. Κι εκεί ξαναφοβήθηκα. Άλλος φόβος όμως τώρα αυτός. Τώρα η αδέσποτη πέτρα ήταν ο συνάδελφος. Φοβήθηκα τον διπλανό. Φοβήθηκα εμένα. Τώρα τι κάνω; Τι θα κάνει ο συνάδελφος; Αυτός που μαζί του μιλούσα τόσες μέρες, που ανταλλάσαμε σκέψεις και αγωνίες έγινε αντίπαλος. Και τον φοβήθηκα. Θα με προδώσει; Η ζωή με δίδαξε κατά καιρούς ότι η προδοσία έρχεται από τους πιο κοντινούς… Άρα υπήρχε λόγος να τον φοβάμαι….
Κι ύστερα, κι ενώ φοβόμουν, φάνηκε μια λύση. Οι νομικοί μας μίλησαν τόσες φορές, γνωμοδοτήσεις επί γνωμοδοτήσεων, μας τόνισαν τα υπέρ και τα κατά και τελικά με έπεισαν για το τι πρέπει να κάνω. Δε θέλω να πω εγώ στον συνάδελφό μου τι θα κάνει. Ξέρω όμως ότι εγώ πια δεν φοβάμαι γιατί ξέρω ότι αυτό που θα κάνω, θα το κάνω μαζί με τους άλλους. Ξέρω ότι είμαστε πολλοί μαζί. Ξέρω ότι η ενέργειά μου αυτή, μου δίνει το δικαίωμα σε μελλοντική διεκδίκηση… Ξέρω ότι δε θα φοβάμαι συνέχεια, γιατί δεν θα έχω δώσει τα στοιχεία μου σ’ ένα σύστημα που θα με έχει για πάντα στη λίστα των «διαθέσιμων».
Ξέρω ότι τώρα όλοι φοβούνται. Κι ας μη το λένε. Εγώ όμως θέλω να πω σε όλους, ανώνυμα, στον καθένα ξεχωριστά ότι εγώ πια δε φοβάμαι. Στην απόφαση που πήρα τουλάχιστον είμαι μαζί με πολλούς. Γιατί μπορεί πάντα να φοβάται ο καθένας μόνος του αλλά ποτέ δε φοβόμαστε, όταν είμαστε ΌΛΟΙ ΜΑΖΙ παρέα.
Γιατί δεν πιστεύω τον Σαρτρ, όταν λέει «Κόλαση είναι ο Άλλος».
Ο Άλλος είμαι εγώ, γιατί είμαι ο Άλλος του συναδέλφου μου.
Και δε θέλω ποτέ να γίνω η Κόλασή του.
Δε θέλω να γίνω η αδέσποτη πέτρα που θα τον βρει…
Καλή δύναμη μας εύχομαι….».
Πηγή: ertopen.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου