15/10/11

Έχασαν για 4 ώρες τα αεροπλάνα

Μπλακ άουτ στο FIR Αθηνών * χάος στις πτήσεις


Τα συσσωρευμένα λειτουργικά προβλήματα στα συστήματα εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας ευθύνονται, σύμφωνα με τους ελεγκτές, για το μπλακ άουτ που σημειώθηκε χθες σε όλο το ελληνικό FIR. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, η Πολιτεία είχε επανειλημμένως ενημερωθεί εγγράφως γι' αυτά τα προβλήματα και από τους ίδιους αλλά και από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. 

Από το ενημερωτικό δελτίο της ΕΕΕΚΕ που κοινοποιήθηκε στην Πολιτεία στις αρχές Σεπτεμβρίου και δημοσιοποιήθηκε στις 14 του ίδιου μήνα Από το ενημερωτικό δελτίο της ΕΕΕΚΕ που κοινοποιήθηκε στην Πολιτεία στις αρχές Σεπτεμβρίου και δημοσιοποιήθηκε στις 14 του ίδιου μήνα  

  Οι συνεχείς εκκλήσεις για αναβάθμιση των συστημάτων έπεφταν -σύμφωνα πάντα με τους ελεγκτές- στο κενό, όπως και η πλειονότητα των επισημάνσεών τους για την ασφάλεια των πτήσεων. 
Στο συγκεκριμένο σημείο υπάρχει μια πολύ σημαντική «λεπτομέρεια». Η όποια αναβάθμιση ή αγορά νέου εξοπλισμού δεν θα βάραινε τον κρατικό προϋπολογισμό και τους Έλληνες πολίτες, αλλά την αρμόδια ευρωπαϊκή υπηρεσία, το Eurocontrol.

Η διαδικασία που ακολουθείται είναι να εγκρίνει το κράτος τα κονδύλια για την προμήθεια του εξοπλισμού, να καταβάλει τα κεφάλαια, να επιδώσει τα τιμολόγια στο Eurocontrol και να τα πάρει πίσω. 
Τα έξοδα αυτά καλύπτονται από τα τέλη υπερπτήσης που πληρώνουν οι αεροπορικές εταιρείες.

«Η βιωσιμότητα και ευρωστία του φορέα παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας αρχίζει να αμφισβητείται όταν περιορίζονται οι δυνατότητές του να προχωρεί σε επενδύσεις και εκσυγχρονισμό των συστημάτων που συμβάλλουν στην ασφάλεια των πτήσεων», είχαν αναφέρει σε έγγραφό τους οι ελεγκτές πριν από ενάμιση μήνα.
Όλα ξεκίνησαν τα ξημερώματα της Πέμπτης στη 1.08, όταν στο Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠΑΘ) καθώς και στην Προσέγγιση Αθηνών σημειώθηκε διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος με συνεπακόλουθη πτώση του συστήματος ραντάρ.

Η εφεδρική τροφοδοσία ρεύματος δεν λειτούργησε και επί οκτώ λεπτά βυθίστηκε ο χώρος στο απόλυτο σκοτάδι. Εκείνη την ώρα χάθηκαν από τις οθόνες των ραντάρ οι στόχοι όλων των αεροσκαφών. Το ίδιο συνέβη και στα ραντάρ της προσέγγισης και του πύργου του αεροδρομίου Ε. Βενιζέλος.

Το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε αμέσως από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, εφαρμόζοντας διαδικασιακό έλεγχο και τα αεροσκάφη κατευθύνθηκαν με ασφάλεια στον προορισμό τους. Ταυτόχρονα, επιβλήθηκαν σοβαροί περιορισμοί στην εναέρια κυκλοφορία και εφαρμόστηκε «διαχωρισμός». Αυτό σημαίνει ότι όσα αεροσκάφη ήταν ήδη εντός του FIR «πέρασαν» στον έλεγχο περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ όσοι πλησίαζαν να εισέλθουν τους δόθηκαν οδηγίες να περάσουν από άλλη χώρα. Ουσιαστικά τους «απαγορεύτηκε» η είσοδος στο ελληνικό FIR, κάτι που συνιστά πρωτοφανές περιστατικό σε καιρό ειρήνης.

Ο έλεγχος του ραντάρ επανήλθε σταδιακά σε λειτουργία από τις 5 η ώρα το πρωί, αλλά επειδή η βλάβη στις δύο κεντρικές μονάδες UPS δεν είχε αποκατασταθεί, όλη την ημέρα ο εθνικός εναέριος χώρος λειτουργούσε σε συνθήκες ασφαλείας (safety mode). Έτσι, από τις 35-40 πτήσεις που αντιστοιχούν σε κάθε τομέα (περιοχή) ανά ώρα εξυπηρετούνταν μέχρι 15. Επί του πρακτέου, μέχρι αργά χθες το απόγευμα είχαν ακυρωθεί 15 δρομολόγια και 120 πτήσεις καθυστέρησαν έως και 4,5 ώρες.

«Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έχουν επανειλημμένα προειδοποιήσει με αίσθημα ευθύνης και χωρίς ίχνος κινδυνολογίας την Πολιτεία για τα συσσωρευμένα λειτουργικά προβλήματα της εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας, χωρίς έως τώρα να έχουν βρει την ανάλογη ανταπόκριση, επισημαίνοντας ότι δεν αρκεί η δική τους θέληση και επαγγελματική επάρκεια που είναι δεδομένα για να διατηρηθεί το επίπεδο ασφάλειας που απαιτείται», αναφέρεται στην ανακοίνωση των ελεγκτών. «Τα αισθήματα της εγκατάλειψης που ένιωσαν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας μέσα στο σκοτάδι και απέναντι στις μαυρισμένες οθόνες των ραντάρ, του άγχους και της αγωνίας που βίωσαν, πρέπει κάποιους επιτέλους να ευαισθητοποιήσουν».
Ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Γ. Ραγκούσης χαρακτήρισε «σοβαρότατο» το περιστατικό και διέταξε τη διεξαγωγή επείγουσας ένορκης διοικητικής εξέτασης, ενώ ενημέρωσε και την προϊσταμένη της εισαγγελίας Πρωτοδικών Ελένη Ράϊκου. 
Το συμβάν διερευνάται ήδη και από την Εθνική Εποπτική Αρχή Αεροναυτιλίας, όπως προβλέπεται από τους σχετικούς διεθνείς κανονισμούς.

πηγή: enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου